Ungdommen trenger din hjelp
Råd og veiledning er et gratis samtaletilbud for unge som ikke har andre steder å gå, eller som står på venteliste. Om en måned risikerer tilbudet nedleggelse. Vi trenger din hjelp og det haster!Et livsviktig tilbud
- I landet vårt er 7 av 10 unge ensomme
- Annenhver dag dør et ungt menneske av selvmord i Norge
- 1 av 2 nordmenn vil få en psykisk lidelse i løpet av livet
- Ungdom må vente gjennomsnittlig 30 uker før de kan få hjelp av en psykolog
Vi trenger din hjelp!
Flere unge enn tidligere sliter med følelsen av ensomhet, psykisk uhelse og selvmordstanker. Samtidig klarer ikke helsevesenet å imøtekomme alle som ber om hjelp. Situasjonen for mange er preget av ventelister og/eller avslag. Mental Helse Ungdom mener at alle barn og unge skal få tilbud om hjelp ved behov, og ikke basert på lange utredninger og diagnoser. Vi jobber for at alle barn og unge skal ha en best mulig psykisk hele og at ingen skal ha det så vanskelig at døden blir eneste utvei.
Hva er Råd og veiledning?
Råd og veiledning er et lavterskel, veilednings- og støttesamtale tilbud for unge fra 16 år og opp. Vi tilbyr unge som opplever psykiske vansker, men som ikke er så syke at de trenger spesialisert hjelp, samtaler uten krav om henvisning, penger eller diagnose.
Mental Helse Ungdom har drevet Råd og veiledning i tre år og har mye erfaring med hva unge trenger og ønsker. Tilbudet er stort sett fullbooket og mange står på venteliste, noe som tyder på at behovet er stort. Under og etter pandemien er det flere som søker hjelp, og kapasiteten vår holder ikke tritt med etterspørselen.
Løsningen på problemet
Råd og veiledning forsøker å bøte på to problemer:
- Mange trenger hjelp, men det offentlig helsevesen er ikke organisert på en måte som imøtekommer dette. Offentlig helsevesen er basert på solide, men tungrodde systemer. For å hjelpe en ung befolkning i konstant endring og utvikling opplever vi at det trengs fleksibilitet og lav terskel.
- Økonomi. Det finnes fleksible tilbud, nemlig private aktører, men disse for dyre for de fleste unge og vil være helt uaktuelt for for eksempel studenter, elever eller arbeidsledige/lavinntekts arbeidere. Dermed er det altså et hull som ikke dekkes. Fleksible, lavterskel og gratis støtte/veilednings tilbud som ikke er behandling, men som er noe mer enn en hjelpetelefon. Det er nettopp dette hullet Råd og veiledning fyller.
Hvordan
Vi har nå en modell for lavterskel støttesamtaler over video som fungerer utmerket. Den eneste utfordringen vi har er kapasitet og økonomi. Det er mange som ber om hjelp. Vi prøver derfor å finne midler for å utvide, slik at vi kan rekruttere flere frivillige og ta inn flere til støttesamtaler. Om vi finner ressursene vil vi det neste året utvide med totalt 12 frivillige. Dette tilsvarer om lag 360 unike brukere i året. Om en ansatt har ansvar for 12 frivillige kan vi på sikt nå ut til ganske mange unge. Om vi om fem år har nok ressurser til å ha 5 ansatte som alle har ansvar for 12 frivillige vil vi da kunne hjelpe om lag 1800 unge i året.
Vi skal videreutvikle et samtale- og støttetilbud for unge som kan være et reelt alternativ til spesialisthelsetjenesten og privat sektor. Vi mener at dette ikke bare er en drøm, men helt mulig og gjennomførbart.
Men tilbudet står i fare for å legges ned når som helst.
«Hadde det ikke vært for «Råd og veiledning» hadde jeg ikke holdt ut å være alene med mine egne tanker. Dette samtaletilbudet har reddet meg fra å ta mitt eget liv.»
– Mann, 28 år