Hvordan opprette et nytt lokallag?
Alt du trenger å vite for å opprette et lokallag!
Tenker du å starte et lokallag?
Et lokallag i Mental Helse Ungdom er en gruppe av medlemmer som har gått sammen for å jobbe for at barn og unge skal ha en best mulig psykisk helse.
Lokallagene er styrt av lokallagenes medlemmer som hvert år møtes på et årsmøte for å bestemme hva lokallaget skal gjøre, hvordan lokallaget skal styre sine ressurser, og hvem som skal få ansvaret for driften av lokallaget frem til neste årsmøte.
Minstekrav til oppstart
Det eneste som trengs for å starte et lokallag er tre personer; En som kan være leder, en som kan være kasserer og en som kan være styremedlem.
Når det er ordnet, kan du ta kontakt med oss på post@mhu.no og si at du ønsker å starte lokallag.
Stiftelsesmøte
Når dere er tre stykker som vil starte et lokallag sammen kan dere arrangere et stiftelsesmøte.
Et stiftelsesmøte er det møtet som formelt avtaler at det skal opprettes et lokallag, hva lokallaget skal hete, hvilke regler som skal gjelde for lokallaget og hvem som skal sitte i det første styret.
Følg disse stegene for å kalle inn til stiftelsesmøte:
Steg 1:
Sette dato og klokkeslett for stiftelsesmøte.
Sjekk gjerne at dato passer. Sjekk dette med en organisasjonsrådgiver i administrasjonen eller send epost til post@mhu.no og/eller kontakt noen i faddergruppen på forhånd.
Alle lokallag får en fadderkontakt fra faddergruppen. Fadderkontakten kan være en støttespiller i opprettelsen av lokallaget og har i mange tilfeller mulighet til å være med på stiftelsesmøte. Fadderkontakten vil bidra også etter opprettelsen og er en person dere kan ta kontakt med dersom de trenger hjelp eller støtte.
Steg 2:
Skrive innkalling til stiftelsesmøte.
Steg 3:
Sende innkallingen til deres kontaktperson i administrasjonen eller på post@mhu.no som sender denne ut til registrerte medlemmer i det geografiske området lokallaget skal dekke (Ofte kommunen dere tilhører).
Steg 4:
Interimstyret (gruppen som har bestemt seg for å starte opp et lokallag) lager forslag på:
- Handlingsplan (hva dere tenker å fokusere på/gjøre i tiden som kommer)
- Budsjett
- Utkast til stiftelsesprotokoll. Fint å bruke for da må ikke alt føres inn under møtet. Dere kan endre utkastet under møtet dersom andre ting blir vedtatt.
- Ordstyrer: Hvem skal være ordstyrer?
- Referent: Hvem skal være referent? Dersom ikke dette er bestemt før måtet, må dere bestemme det under møtet.
Steg 5:
Gjennomføre stiftelsesmøtet! 😃
Dere går igjennom protokollen/saksliste punkt for punkt og stemmer over de ulike sakene.
Husk å skrive om sakene ble vedtatt enstemmig eller om det var noen mot.
Steg 6:
Gi administrasjonen beskjed om at stiftelsesmøte er gjennomført slik at vi kan opprette en epost til lokallaget.
Gratulerer med å ha startet opp et nytt lokallag i Mental Helse Ungdom!
Husk at dere alltid kan ta kontakt med administrasjonen dersom dere har noen spørsmål 😊
Etterarbeid etter stiftelsesmøtet
- Når stiftelsesmøtet er avholdt må protokollen signeres av to deltakere på møtet.
- Når protokollen er signert, må lokallaget registrere seg i Brønnøysundregisteret. Registreringen gjøres her. Husk å ha klart:
- Signert protokoll fra stiftelsesmøte + vedlegg (for eksempel budsjett)
- Mental Helse Ungdoms vedtekter.
- Fødsel- og personnummer til alle som ble valgt til å sitte i det nye lokallagsstyret.
- Fylle ut oppstartsrapporten. Denne skal sendes til kontaktpersonen din i administrasjonen eller til post@mhu.no.
- Opprette en Facebook-side og Instagram med navnet til lokallaget
Hvis alt stemmer, vil dere etter litt tid motta beskjed fra Brønnøysundregistrene om at lokallaget har fått sitt eget organisasjonsnummer. Dette dokumentet kan dere ta med til banken for å opprette bankkonto.
Når dere har mottatt organisasjonsnummer må dere sende dette til administrasjonen i Mental Hele Ungdom.
Dette trenger du for å gjennomføre registreringen i Brønnøysundregistrene:
En kopi av Mental Helse Ungdoms vedtekter
Signert protokoll fra stiftelsesmøtet
Fødsel- og personnummer for alle som ble valgt til å sitte i styret